Tuesday 7 April 2015

Pengalaman Boleh Jadi Satu Cerita

Teks: Fasya Fazida
Foto: Samsung (Koleksi Peribadi)
Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.
Setiap hari kita berdepan dengan kanak-kanak ataupun anak-anak bagi yang telah memiliki anugerah Allah ini. Lalu, bagaimana kita berinteraksi dengan mereka? Bagi yang remaja, sudah tentu berdepan dengan adik-adik mahupun anak buah. Bagi ibu bapa, tentunya berdepan dengan anak-anak. Bagi golongan pendidik pula, tentunya berdepan dengan anak murid. Nah, tentunya anda semua melalui pelbagai pengalaman berdepan dengan mereka sehari-hari. Pastinya banyak cerita yang tersangkut dalam kotak memori anda. Ye! Inilah salah satu daripada tip atau panduan untuk menulis buku kanak-kanak.
{Tip / Panduan Menulis Buku Kanak-kanak}
1)MENULIS MELALUI PENGALAMAN
Kisah hidup kita seharian bersama kanak-kanak boleh kita jadikan idea untuk menulis buku kanak-kanak. Kadangkala kita merasakan kisah itu ‘simple’, ringkas sahaja, namun itulah kisah sebenar penceritaan yang kita boleh jadikan perenggan demi perenggan dan akhirnya terhasillah sebuah naskah buku kanak-kanak. Mudah, kan?
Sebagai contoh; anda melihat situasi di kantin sekolah. Seorang kanak-kanak membawa bekal ke sekolah. Manakala rakan-rakannya yang lain begitu teruja apabila bekal yang dibawa itu begitu menarik sekali hiasannya. Nasi yang dibentuk melalui acuan dan diletak rumpai laut membentuk mata dan mulut. Manakala telur diletakkan lobak merak membentuk paruh seperti anak ayam. Memang comel, kan?
Itulah cara untuk mendidik anak-anak membawa bekal yang dimasak sendiri oleh ibu ke sekolah. Apabila terlihat bekal yang menarik itu, ada antara kanak-kanak yang memang tidak gemar membawa bekal ke sekolah, akhirnya meminta ibunya membuatkannya bekal ke sekolah. Melalui kisah ini, penulis lalu boleh menghasilkan sebuah karya pendek berjudul BENTO. Di bawah ini merupakan karya Fasya Fazida berjudul BENTO – untuk Projek #100buku di bawah penerbitan Buku Prima. Nah, mudah bukan? Anda juga boleh lakukannya.





Berminat untuk mendapatkan 100 judul siri buku kanak-kanak untuk Bed Time Story anak-anak? Layari Karangkraf Mall untuk mendapatkan belian secara online. http://mall.karangkraf.com/categories/Projek-100-buku/1570

No comments:

Post a Comment